יום ראשון, 9 במאי 2010

טיפים למראיינ/ת המתחיל/ה...

כל מי שביקר בבלוג שלי לפני מספר שבועות יודע שאני חדשה בתחום ההשמה.
עד לא מזמן גם אני, בדיוק כמוכם, חיפשתי עבודה והלכתי לראיונות והתלבטתי ביני לבין עצמי מה לענות ואיך. מיותר לציין שהיו לא מעט ראיונות שיצאתי מהם ורציתי לצרוח מרוב תסכול "למה????", "למה עניתי תשובה כזו מטופשת??".
זה הכל מהלחץ, אתם יודעים... לחץ מוציא מאיתנו לפעמים צדדים שכדאי להסתיר עמוק עמוק באיזה ארון בגדים גדול. הבעיה היא שהצדדים הללו יוצאים החוצה בדיוק בזמן הלא נכון, כמו בראיון עבודה למשל....

אבל, כמו שאתם יודעים, לפני כמה חודשים התחלתי לעבוד בחבר הון אנושי כרכזת השמה ולפעמים קל לשכוח את אותה התקופה הקשה של חיפוש העבודה.
היום אני מתמודדת עם קשיים אחרים, מן הסתם... הרי תמיד יש כאלה, לא?

אז מכיוון שאני באמת לא וותיקה בכל תורת הראיון, אני רוצה לשתף אתכם היום במספר טיפים למראיינים מתחילים, כי, לעבור קבוצה לצד המראיין מהצד המרואיין לימד אותי לא מעט. אגב, כל הטיפים האלה מתבססים על מקרים אמיתיים ועל טעויות שעשיתי על בשרי.
ואם אתם קוראים את הפוסט הזה ואתם דווקא מחפשים עבודה ולא מראיינים מתחילים כמוני- חכו רגע!! אל תלכו! לפעמים לקרוא מה עובר על הצד השני יכול דווקא לתרום...

אז הנה רשימת ה "TO DO" וה"NOT TO DO" שלי למראיין המתחיל:

1. הראיון אינו שאלון אמריקאי, שאלה בראיון אמורה להיות שאלה פתוחה. אין טעם לשאול שאלה ואז גם להתחיל לתת רשימה של תשובות אפשריות. וזה הולך ככה:
" אז למה בעצם אתה מחפש עבודה?"
עכשיו תורו של המרואיין לענות...אבל, אני הייתי ממשיכה במרץ:
"כי החברה היתה במשבר ופיטרה? או שבעצם נמאס לך? או שמיצית? כי אני רואה שעבדת שם שש שנים, וואוו!! זה ממש הספק יפה!"

2. לא לשכוח להציע למרואיין לשתות משהו לפני שמתחילים... מרואיין שמתייבש לא מצליח להתרכז!

3. לא לשכוח להדליק מזגן לפני ראיון... לי תמיד קר, אבל זה לא מדד מדוייק של מזג האוויר. מרואיין מזיע לא מצליח להתרכז!

4. לא להתבייש לשאול, "לא נעים מת מזמן!".

5. ללמוד להקשיב למרואיין. והכוונה באמת להקשיב לו! לא לשאול שאלות רק בשביל לשאול...

6. לא לראיין אחרי ארוחת צהריים דשנה מידי!

7. לחשוב על תשובה טובה לשאלה הכה שכיחה: "אבל, למה את שואלת? הכל כתוב בקורות החיים!".

8. לחשוב על תשובה הגיונית לשאלה: "אבל, אם אין לי נסיון וכולם דורשים נסיון, איך אני אמור להתחיל לרכוש אותו??"

מה דעתכם? יש לכם עוד הגיגים ומסקנות? מוזמנים להגיב כאן למטה!

3 תגובות:

  1. הי

    אז מצאת תשובה לשאלה 8 ? כי אני מנסה למצוא בכל כוחי ולא מוצא תשובה....

    אורן

    השבמחק
  2. אחלה תשובה כאשר אין לך ניסיון תעסוקתי אבל בראיון מאתה נשאל ה הניסיון התעסוקתי שלך :
    "עדיף לגייס בן אדם וללמד אותו להיות מקצוען, מאשר לגייס מקצוען וללמד אותו להיות בן אדם".

    השבמחק
  3. ראיתי את הכותרת של הבלוג והחלטתי להציץ...
    סורי לבאס, התחלתי לקרוא את הטיפים שאת נותנת לחבר'ה (רכזי גיוס) חדשים בתחום והטיפים די...לא רלוונטיים.

    "תן לו לשתות" , "תפתח מזגן קקקקר לי.." לא נשמע מקצועי אלא כמו מישהי שמשחקת בSEX AND THE CITY
    ...החלטתי לתת הזמדנות נוספת ולקרוא עוד טיפ..."להקשיב למרואיין, באמת להקשיב"

    אבל לאור ההתרשמות שלי אני ממליץ לך:
    א. להגיש מועמדות לתפקיד של כתבת בעיתון מעריב לנוער.
    --או--
    ב. להיות רכזת גיוס בחברה שמגייסת דיילות לפרויקטים זמניים- כי כל אדם ברמה אישית בינונית\בינונית פלוס יכול לתקתק גיוסים גיוסים מוצלחים - שוק בשר.לא מעבר.

    בהצלחה בבלוג,
    מקווה שתועילי לאנשים אחרים
    שתגיעי בהמשך לתפקיד חלומותייך

    השבמחק