יום ראשון, 6 ביוני 2010

הבהרה והזמנה...!

אמצע הלילה עכשיו במוצאי שבת, שקט בחוץ (חוץ מחתולה עצבנית אחת וחוץ מהרעש הלבן הזה שהמקרר עושה) ולפני שהשבוע מתחיל, אני רוצה לספר לכם מה מטרת הבלוג הזה. בסוף הפוסט תהיה גם הזמנה...נראה מי ירים את הכובע!

אז, מה שאני רוצה לכתוב הוא בעצם הבהרה.

התחלתי לעבוד כרכזת השמה לא מזמן. בחרתי במקצוע הזה בגלל שלמדתי מדעי החברה וזה נראה לי כמו המשך הגיוני ללימודים. בחרתי במקצוע הזה בגלל שאני מעולה בתקשורת בין אישית, בגלל שאני לומדת מהר, בגלל שאני עובדת מצוין תחת לחץ ובגלל שאני מאוד, מאוד אוהבת אנשים. והכי חשוב- בחרתי במקצוע הזה בגלל שחיפשתי תפקיד שבו ארגיש שאני מועילה לאנשים אחרים ובגלל שהייתי בטוחה שלמצוא לאנשים עבודה זה תפקיד שיש בו המון סיפוק!

עם תחילת עבודתי הקמתי את הבלוג הזה. הייתי בטוחה שבעבודה עם אנשים נתקלים בכל מיני חוויות שכדאי לתעד בכדי לא לשכוח. תכננתי להקים את הבלוג הזה כיומן אישי עבור עצמי וגם כמקום בו אוכל לשתף אחרים בחוויות שלי. עם הזמן החלטתי שהבלוג הזה יכול להיות גם, על הדרך, כלי מעולה לקידום כל מיני פרוייקטים ומבצעים שיש בחברה, לפרסם בו מידי פעם משרות מענינות ויוצאות דופן וגם לשתף בהגיגים ובמחשבות. באמצעות כל אלה, חשבתי לעצמי, אפשר יהיה להראות לצד השני (המחפש) דברים שנעלמים מעיניו וכך אולי גם, לשקף למה דברים הם כמו שהם, ומה דורש שינוי.

תוך כדי התחלתי גם לבקר בכל מיני פורומים של מחפשי עבודה. פתאום התחלתי לראות שיש בקרב מחפשי העבודה הרבה מאוד תסכול על חברות ההשמה. מיותר לפרט עד כמה חורה לי לקרוא את כל התגובות האלה.
אני רוצה לספר לכם משהו: חברות השמה עושות עבודה קשה. העבודה הקשה הזו נושאת פירות ואנחנו מצליחים למצוא עבודה להרבה מאוד מחפשי עבודה כל הזמן. נכון, יש חברות השמה טובות יותר ואחרות מקצועיות פחות. יש רכזי השמה מעולים ויש כאלה ש...לא כל כך. יש הכל...מכל הסוגים והמינים ועל כן, הרבה מאוד תגובות מכלילות וסטראוטיפיות על חברות השמה הן בדיוק כאלה- הכללות. בדרך כלל הקול השליט הוא זה המתלונן ואלה המרוצים- דווקא הם שותקים.
אבל, זה בסדר, זו דרכו של עולם.

בכל מקרה, חשוב לי להדגיש נקודה חשובה- כל הכתוב בבלוג הזה מתבסס על מקרים שקרו במציאות. כל הכתוב כאן מתבסס על חוויות אמיתיות שמעלות בי תהיות ושאלות וגם לפעמים רצון לשנות ולשפר.
החלטתי שאני שמה הכל על השולחן וחולקת אתכם- את הטוב וגם את הרע, את המצחיק ואת המרגש, את המלהיב ואת המתסכל.
הכל.
אני מקווה שכך גם תקבלו את זה: בצחוק ובהבנה והעיקר- לא כעלבון.

ואם ישנם דברים שמציקים לכם- הנה הזמנה וגם ההזדמנות שלכם... אני זורקת את הכובע אליכם:
בדיוק כמו שאני משתפת אתכם בחוויות של מי שמחפשת עבורכם עבודה, כך, אשמח לשמוע על ה"חוויות" שלכם מהצד השני כמחפשי העבודה.
אשמח לחלוק אתכם את הבמה הזו במטרה לקרב בין הצדדים- ביני כנציגה של חברת השמה לבין מחפשי העבודה.
רוצים לספר? לחלוק, לשאול, להוציא תסכול? לבקש? מוזמנים!
אני מבטיחה להתייחס ברצינות להכל, להעביר מסרים הלאה למי שיושב על הכסאות הגבוהים ולעשות כל שביכולתי בכדי לשפר את המצב.

ובנימה אופטימית זו...
לילה טוב!

14 תגובות:

  1. אז ככה לא יודעת מאיפה להתחיל אבל אנסה .ראשית שלום וברכה לך ד' מאחלת לך אני בהצלחה ומברכת על יוזמה שכזאת . אני בת 41 ג' +2 בנות בוגרות התחתנתי מאוד מוקדם(19 וחצי)ללא חשיבה נוספת וכמו שאומרים "אפקט הפרפר" נתן את נוסחתו טוב ...מקווה ש"הרוח" בגילי תשתנה לטובה.הורי ירדו לחו"ל בהיותי בת 17 לערך ולכן סיימתי פה 11 שנות לימוד חזרתי ארצה ושירתתי בצבא רק שנה בעקבות נישואיי התחלתי ללמוד הנה"ח ולא סיימתי עקב שמירת הריון אך מאז ועד היום תמיד עסקתי בתחום הנה"ח וכספים אך ללא אסמכה אבל עם ידע של שנים כיום אני מובטלת (מזה 5 חודשים לערך) אך יש החמרה בדרישות ולצערי קשה לי יותר ויותר עם החזרה לשוק העבודה מה גם שהמשכורת בשל אי האסמכה שלי נמוכה מה שאני מנסה להבין האם חתיכת הנייר מורה על כך שאני בן אדם שווה פחות בשוק? מה עשו אבותינו שלא סיימו תיכון אך כיום את רואה ברובם באיזה דרג הם נמצאים . מנכלי"ם מנהלים הוותיקים של השוק עברו רק קורס קטנטן אחרי שנים של המצאותם בתפקיד הבכיר כלומר יצא מהם אפשרויות גבוהות שכיום לא היו בכלל מסתכלים עליהם(וכמה עצמאיים מוצלחים בוגרי תיכון בלבד) אני מאוד מרירה על כך שמבטלים אולי את היכולת שלי בלהיות פרודוקטיבית לשוק העבודה(בכוונה קוראת לזה "שוק" כי לצערי כך הדבר)אני כל פעם מנסה להסביר ולהצטדק שאני בעלת ידע וזה יותר טוב למקום העבודה מאשר אחת שיש לך רק הסמכה אך היא לא יודעת איך ליישם את זה כדוגמא למישהו שעבר תיאוריה ברכב אך בפועל אין לו ידע בנהיגה והפוך ,אז למי יש סיכויים לעשות יותר תאונות?מה גם שראיתי מלא אנשים בעלי ידע עצום ועושים הרבה טעויות אז זה בסדר כי יש להם דיפלומה??וחוץ מזה רוב הישראלים אין להם סבלנות ללמד ולהיות סבלנים מה יש שיתנו צ'נס בלהיות בת טיפוחיים ומהם לצמוח עד ועוד נהפוך הוא זה אתגר ללומד ולמלמד.רוצה רק להדגיש שסניף הון חבר בסניף רחובות פארק המדע עושות עבודתן נאמנה מבלי לתת שמות אלא אם כן תאשרי לי זאת וככשלחו אותי למשרה שלא כל כך ידעתי (זמנית) עשיתי עבודה טובה מאוד הסבירו לי והשתלבתי וכן הבנות בסניף רחובות האמינו בי וזה החשוב בדבר.טוב שמחה להיות הראשונה לתגובה. שיהיה לך שוב בהצלחה.תודה

    השבמחק
  2. היי לאנונימית, אני מבינה את התסכול שלך. שוק העבודה הולך ונהיה מורכב וקשה עם הזמן. אני רוצה לאחל לך קודם כל בהצלחה בהמשך החיפוש. שנית, ריגשת אותי מאוד עם מה שכתבת לגבי הקולגות שלי בחבר רחובות. אני מקווה שנוכל להמשיך ולעזור גם בהמשך ובינתיים- שילחי אלי מייל עם שמך ומספר הטלפון שלך ואדאג להעביר הלאה את הפרטים בכדי שנוכל לפנק אותך בצ'ופר קטן על חשבונינו!
    my.job.confessions@gmail.com

    השבמחק
  3. היי :)

    קודם כל, כל הכבוד על היוזמה ואני מקווה שתתמידי ותמשיכי לכתוב, כי לדעתי יש לך סגנון כתיבה שובה וסוחף, המעורר אצל הקורא (או לפחות אצלי) יצר הזדהות.

    בכל מקרה, יש לי דיעה שלילית ביותר לגבי ההתנהלות של רובן המכריע של רכזות הגיוס וההשמה איתן עבדתי לאורך השנים, בכל המשרות אליהן רואיינתי (בין אם התקבלתי ובין אם לאו).

    הרכזות היו נחמדות ומשתדלות ברובן, כך שמבחינת "יחסי אנוש", אפשר לסמן "V".
    הבעיה מתעוררת כאשר נוצר צורך בהבנה "מערכתית", הן של המשרה עצמה והתאמתה לפרופיל המשתמש (מחפש העבודה), והן מהבחינה הפרטנית של התאמת ההיסטוריה התעסוקתית של העובד למשרות המוצעות לו.

    קצרה היריעה מלהכיל אפילו דוגמא אחת לכל קטגוריה שציינתי, כי אפשר להרחיב עד אין קץ (אם תרצי, אשמח להרחיב על כך בטלפון למשל).

    אבל עיקר מה שמפריע לי נעוץ בחוסר המקצועיות המחפיר של רובן של העוסקות בתחום (ודיברתי עם עשרות בשנים האחרונות. עשרות!). חברת ההשמה עצמה, כך גיליתי, פחות רלוונטית לנושא מקצועיות הרכזת, לכן אינני מרחיב על כך.

    פשוט לא היה נעים (ובלתי יעיל בעליל) להסביר חצי שעה בטלפון לרכזת מה כל מילה ומילה בקו"ח שלך אומרת (מצד אחד) וגם לא היה כיף במיוחד להיות מופצץ ע"י "באז וורדז" {Buzz words} מקצועיות, ולדעת שמי שאומרת אותן פשוט מקריאה מהדף מבלי להבין ולו דבר וחצי דבר (מצד שני).

    הדבר השני שציינתי חמור יותר, כיוון שאם למשל הרכזת שואלת: "יש לך ידע בנושא X?" ואתה עונה "נושא X הוא נושא רחב, יש לי היכרות מסויימת עם חלק מהנושאים הכלולים תחת X", התשובה לרוב היא: "כן או לא? הלקוח מבקש לדעת", מבלי להבין שלא תמיד הכל שחור לבן, להיפך- תמיד חשוב לעמוד על דיוקם של דברים ושאת הסינון המקצועי יבצעו אנשי מקצוע.

    דוגמא קלאסית לכך, אם כי טיפה קיצונית, קרתה בדיוק לפני חודשיים-שלושה.
    התקשרה אליי בחורה מאוד נחמדה ובישרה לי בשמחה שיש לה עבודה מאוד אטרקטיבית עבורי. כמובן ששמחתי, ושאלתיה במה מדובר.
    היא שואלת: "אני רואה שיש לך ניסיון ניהולי".
    אני משיב: "אממ... הייתי ראש צוות במשך שנה בצבא, זה נחשב?"
    היא: "כן, בטח, הלקוח רק מבקש ניסיון בניהול אנשים".
    אני: "טוב, אז תשלחי את הקו"ח ונקווה לטוב".
    לא שמעתי ממנה או מאף אחד רלוונטי מאז.

    הסיפור הזה היה כדי להמחיש את חוסר היעילות הנגרם מחוסר מקצועיות.

    בכל מקרה, טוב שלא הצפתי לך את האתר ;)
    אשמח לשמוע מה דעתך :)

    השבמחק
  4. חברות ההשמה כמו רוב הארגונים המקצועיים (בישראל) מחפשות לעשות כסף קל במינימום השקעה.
    ולכן לארח משבר 2009 מותר מצב של חברות ווירטואליות המראיינות דרך WEBCAM , לא יודעות מיהו אכן המועמד, שולחות למספר מצומצם של חברות וכמובן שלא כדי להשקיע במי שסיכויי הצלחתו קטנים...
    קצרה היריעה מלהכיל את הדוגמאות

    השבמחק
  5. בהצלחה בבלוג שלך, ובעבודה בכלל.

    אני איש היי טק פיתוח תוכנה, בן 33, בעל נסיון רב של כ-12 שנים.

    שמתי לב שחברות השמה עובדות בשיטות שונות, אך לכולן מכנה משותף, אין יועץ מקצועי. וכדי להמשיך את מה שהבחור מעלי אמר, קורות החיים שלי אכן מכילות המון BUZZWORDS שהסיבה היחידה להיותן שם זה בשביל הקוראים האוטומטיים או הקוראות הלא מקצועיות שמסננות לפי מילים.

    בתור מנהל לשעבר, סלדתי מלקבל קוח דרך חברות השמה כי הסינון היה מינורי ולא יעיל - הן הרי לא הבינו כלום מהדרישות הטכניות - לרוב הייתי שולח את הדרישות באנגלית כדי שלפחות רק החכמות יטפלו בי, אבל זה לא עבד ובנות פשוט ישבו איתי בטלפון בנסיון לפענח מילים מסובכות כמו Design - מקריאים עם או בלי G וכאלה נושאים מחפירים. - זלזול באינטליגנציה

    מעבר לכך, חברות ההשמה לא עוקבים באופן יעיל אחרי מועמדים - תוכנות ה ERP ואו המעקב הידני כל כך גרוע שאני מקבל מקבל טלפון עשר דקות אחי שסיימתי לשוחח עם מישהי אחרת על אותה משרה. - דבר שגורם לנו לזלזל ביכולות שלהן.

    הכי הרתיח אותי שבבלוג שלה מאיה בוכניק עשתה פעם סקר עם כל מיני דביליות של השמה וכ"א לגבי נושאים כמו דף מוביל, קו"ח באנגלית וכיוצ"ב, ונאמר לה שלא קוראים אותם או שומרים לסוף (כי זה באנגלית - את הדף משליכים).

    העולם כרגע מוטה לכוון חברות ההשמה, אך הרוחות נושבות לכיוון המגזר המצומצם והחדש של המיישמות הפרטיות, המנוסות, שיודעות לקרוא אנגלית ויודעות גם לא מעט מונחים טכניים.

    דוגמאות:

    אתה יודע XML ? אני עובד עם ASP.NET כן אני יודע XML
    ו WEBSERVICES יודע ? ==> כן, XML ו WEBSERVICES זה מאותו משפחה
    ואתה יודע WEBFORMS? ==> כן ASP.NET זה WEBFORMS
    ו JAVASCRIPT ==> כן WEBFORMS מבוססים על JS
    ויודע DB? (היא אומרת די בי) ==> למה את מתכוונת ? אה כן, אני יודע DB
    ו SQL ? וכולי... הבנת את הכיוון ?
    אם לא הבנת, אז כדי שלא תשמעי כמו אחת מאלו, תבררי אצל מישהו שמבין מה זה SQL, מה זה DB, מה זה WS ואולי גם על הדרך מה זה LINUX.

    מי שהולך להיות אסיסטנט לרופא שיניים, צריך לעבור הדרכה שכוללת את השפה המקצועית.
    יש שפה מקצועית לכמעט כל מקצוע - חבל שאתן לא טורחות ללמוד את השפה המקצועית שלנו

    Mickey Perlstein

    השבמחק
  6. למרום, קודם כל, תודה רבה! אין כמו לקרוא תגובות כמו שלך!!! אז תודה על הפירגון!
    שנית, ברור מדבריך שאתה עובד בתחום ההיי-טק. חשוב לציין שחברות השמה וכ"א עוסקות בשלל המקצועות והתפקידים ולא רק בתחום ההיי-טק, כך שיש לעשות את ההפרדה הזו. מן הסתם בתפקידים כלליים יותר ישמעו פחות תלונות על "חוסר מקצועיות". ולכן, בכדי לחדד את דבריך,הבעיה היא, בתחומים הטכנולוגיים.
    לגבי זה, אתה צודק, רכזות השמה מגיעות מרקע הומאני של לימודי משאבי אנוש, מדעי החברה, פסיכולוגיה ועוד... הן אינן מגיעות מהצד הטכנולוגי.
    שנית, בכדי לחדד עוד יותר, רוב אנשי הגיוס ומשאבי האנוש מגיעים מאותו הרקע, כך שהתופעה הזו איננה תקפה רק לחברות השמה. בכל ארגון היי-טק אנשי הגיוס אינם אנשים טכניים ולכן קשה לי מאוד עם ההכללה שעושים כל הזמן לגבי חברות השמה תוך כדי ההתעלמות מהעובדה החשובה הזו. אם כך, 99 אחוז מאנשי הגיוס, אם זה בחברות השמה ואם זה בחברות ההיי-טק והסטארט אפ אינם אנשים טכנולוגיים ואינם מבינים באמת ולעומק את התחומים להם הם מראיינים. זו נקודה חשובה מכיוון שאלה, ברוב המקרים הממשקים שיש. הרכזת בחברת ההשמה עובדת מול רכזת הגיוס בחברת ההיי-טק. שתי הפונקציות אינן מומחיות בטכנולוגיה. מכאן עיקר הבעיה לדעתי. לעיתים בחברת ההשמה תשב רכזת מקצועית עם לא מעט שנות נסיון והכשרה בגיוס בהיי-טק, אבל מולה תעבוד בחברת הסטארט אפ פקידת קבלה שגם עוסקת בין היתר במיון קורות חיים. ברור לכולנו שאותה פקידה יודעת הרבה פחות על עולם הגיוס להיי-טק מרכזת ההשמה. ועם זאת החיצים תמיד מופנים לחברת ההשמה, משום מה...
    אז נכון, אתה צודק- תמיד יש מקום לשיפור (אגב, הידעת שבחבר ITR - יחידת השמת ההיי-טק של חבר הון אנושי, מנהלות ההשמה עוברות כל הזמן הכשרות מקצועיות המועברות על ידי אנשי מקצוע טכנולוגיים?), אבל, לעיתים צריך להבין לעומק היכן בדיוק נמצאת הבעיה.
    לגבי אותה רכזת שפנתה אליך, שלחה את קורות החיים שלך ומאז נעלמו עקבותיה- אכן לא לענין שהיא לא חזרה אליך עם איזשהו עדכון, אבל, שים לב- היא דווקא ניסתה לעזור וזיהתה אצלך פוטנציאל התאמה למשרה, ואילו מי שלא ראה זאת ומי שלא התייחס זו דווקא החברה עצמה אליה נשלחת. משמע- בדוגמא שלך ברור שמי שראייתו צרה יותר זה דווקא הלקוח הסופי....

    השבמחק
  7. למיקי, אתה צודק בהחלט ואני מבינה את התסכול שאתה חש.
    עם זאת, אני רוצה להעלות 2 נקודות חשובות מאוד לטעמי:
    1. אנשי גיוס מגיעים מלימודי מדעי החברה, הם אינם אנשי שטח טכנולוגיים. יש לדעתי נקודת סף בהבנת מושגים טכנולוגיים שאי אפשר לעבור אותה כשאתה איש מש"א ולא עוסק בפועל בתפקיד טכנולוגי זה או אחר.
    2. גם תוכניתן לא ידע לראיין לעומק ולא יבין את כל מושגי המפתח אם הוא יראיין איש חומרה, נכון? על אותו המשקל- איש גיוס שמראיין גם אנשי תוכנה וגם בדיקות וגם אלגוריתמאים לא יהיה מומחה בכל התחומים.
    אבל, בכל מקרה, מבינה את דעתך ותודה על הביקור בבלוג שלי... :)

    השבמחק
  8. ד. שלום

    אני רוצה להעלות בעיה נוספת ובמיוחד בעולם ההי-טק והיא הסינון המחפיר והאוילי של אנשים שעברו את גיל 40.
    למרות שמדובר באנשים עם ניסיון רב, בד"כ יותר פנויים לעבודה כי אין כבר ילדי קטנים, יותק בוגרים ומסורים לעבודה, פחות לחוצים על שכר בשמים ואופציות שאולי ליהיו שוות את הניר שעליהם הם כתובות, וכן הם עדין יצירתיים למרות הסטיגמה הטיפשית שהעולם והיצירתיות שייכים רק לצעירים, ובכל זאת חברות מסננות אותם אוטומטית ואפילו לא מזמינות אותם לראיון.
    ההפסד הוא כפול כי הם יושבים בבית ושוק העבודה לא נהנה מיכולתם המופלאה

    השבמחק
  9. שלום לכולכם, כותבים ומגיבים יקרים.
    גם לי יש נסיון עשיר, לצערי, בלחפש עבודה בהייטק דרך חברות השמה ואני חושב שהתגובות שהצטברו כאן עד כה מספיקות לחלוטין כדי שנוכל כולנו לראות את התמונה לאשורה.
    אני מקווה שגם אתם מצליחים לקרוא בין השורות מה בעצם קורה בפועל.
    בואו נלך אחד אחד ונבין איך הדברים מתקשרים זה לזה.
    מצד אחד, כפי שכתבה המגיבה הראשונה, לא משנה כמה נסיון וידע יהיה לך - אם אין ברשותך התעודה הדרושה - אין לך סיכוי. ולמה? משום שרכזת ההשמה תסנן אותך ולא תעביר בכלל את קורות החיים. זה לא שהיא תזמין לראיון אישי ותתרשם (או לא תתרשם) מהמועמד/ת ואז תפנה למגייס המקצועי ובכל זאת תגיש את המועמד/ת ותנסה "לשכנע" שאולי יש התאמה וכדאי לפחות לראיין. לא, היא פשוט תסנן. גמרנו - לא מתאים. נקסט !
    ושימו לב לטיעון: "שוק העבודה הולך ונהיה מורכב וקשה עם הזמן".
    בתגובה לדבריו של מרום, קראנו כך: "רכזות השמה מגיעות מרקע הומאני של לימודי משאבי אנוש, מדעי החברה, פסיכולוגיה ועוד... הן אינן מגיעות מהצד הטכנולוגי.
    שנית, בכדי לחדד עוד יותר, רוב אנשי הגיוס ומשאבי האנוש מגיעים מאותו הרקע, כך שהתופעה הזו איננה תקפה רק לחברות השמה. בכל ארגון היי-טק אנשי הגיוס אינם אנשים טכניים ולכן קשה לי מאוד עם ההכללה שעושים כל הזמן לגבי חברות השמה תוך כדי ההתעלמות מהעובדה החשובה הזו. אם כך, 99 אחוז מאנשי הגיוס, אם זה בחברות השמה ואם זה בחברות ההיי-טק והסטארט אפ אינם אנשים טכנולוגיים ואינם מבינים באמת ולעומק את התחומים להם הם מראיינים. זו נקודה חשובה מכיוון שאלה, ברוב המקרים הממשקים שיש."
    עכשיו הגיע הזמן לעשות 1+1 לשתי העובדות הבאות:
    1) היא טוענת ששוק העבודה הולך ונעשה קשה וגם מי שיש לו ידע והבנה אבל אין לו תעודה מתאימה - לא יוכל לעמוד בדרישות התפקיד ולא יתקבל לעבודה - פשוט אין סיכוי להצליח.
    2) רכזות ההשמה לא הוכשרו לתחום בו הן עוסקות, כלומר, הן עוסקות בהשמה - יש להן תעודה, אבל אין להן מושג וחצי מושג בתחום אליו הן משבצות. הסביר זאת נהדר אנונימי בן ה-33 ואני כ"כ מסכים איתו.
    באופן אישי קיבלתי פעם מייל מרכז השמה שהציג לי רשימת מושגים בתחום ההי טק וביקש שאחזיר לו מייל עם הסבר לכל מושג בצירוף דוגמאות מעשיות !!
    לא מאמינים? תאמינו !! בלי האמונה צאסק"א לא היתה אוכלת אותה...
    ומהי המסקנה? מהי התוצאה של ה- 1+1?
    שרכזות ההשמה החנניות פועלות בשיטת אחד בפה ואחד בלב. כלומר, להן עצמן אין ידע והבנה בתחום הטכנולוגי ועל אף זאת הן טוענות שהן מאוד מוצלחות ועושות עבודה נהדרת ועומדות בדרישות התפקיד באופן מלא ונהדר. אך מצד שני, כשזה מגיע אלינו המועמדים אז לא, לנו אין סיכוי לעמוד בדרישות התפקיד (הן אלו שלא מבינות בתחום, אבל הן החליטו על דעת עצמן!) ומסננות את קורות החיים.

    אז רכזות יקרות, או שתאפשרו לנו להתמודד על תפקידים גם אם נראה לכן שאין לנו סיכוי (ושוב, אתן לא באמת מבינות בתחום - כפי שנכתב מעלי וייכתב מתחתי ומכל עברי) או שתשאירו את עבודת ההשמה לישות אחרת שתתפתח כשאתן תסגרו את הבאסטה.

    לא ייתכן שמצד אחד תחזיקו במשרה בטענה שאתן כל כך מוצלחות בה, גם בלי ידע והבנה טכנים ומצד שני תחליטו בשבילנו שאנחנו לא מספיק טובים לתפקידים המוצעים.

    כמו שאומרים "זו דרכו של עולם" - גם זמנכן עבר.

    השבמחק
  10. taduri היקר,
    יש כאן בעיית "הביצה והתרנגולת" : אחד מתלונן שרכזות ההשמה שולחות לו קו"ח של אנשים לא מתאימים כי הן לא מבדילות בין DB ו-SQL. והשני מבקש שרכזת ההשמה לא תסנן אותו כי בקו"ח לא הוזכרה מילת המפתח המתאימה. מצד שלישי, חברות ההשמה מוצפות בפניות על כל משרה (פעם קיבלתי בטעות מייל חוזר מאיזה מערכת אוטומטית שגילה לי שאני הפונה ה-465 למשרה שהתפרסמה באותו היום), וגם אנחנו, מחפשי העבודה, לא תמיד מסננים את עצמנו ואומרים לעצמנו "בוא ננסה, אם אני מכיר XML אז בטוח אני מתאים גם לSQL, מקסימום נלמד תחום חדש על חשבון המעסיק".
    בקיצור - בתקופה שההיצע גובר על הביקוש רוב התלונות הן מצד המחפשים. להזכירכם - בעבר הלא הרחוק, כשביקוש גבר על ההיצע, התלוננו ששולחים אותנו גם למשרות שאנחנו ל-100% התאמה ("הרי אני מתכנת XML. אני לא נוגע בSQL")

    ולסיגל - תמשיכי לכתוב - בעידן האינטרנט כולנו צריכים מקום לשתף את החוויות והדעות שלנו, וכישראלים, תמיד אנחנו אוהבים לעשות הכל בגדול וברעש...

    אייל (מחפש ותיק)

    השבמחק
  11. סיגל
    אני מחפשת טריה, ובינתיים אופטימית, והתגובות שמעלי גורמות לי קצת לחשוש...
    רציתי להעיר לגבי משהו שאני לא כלכך מבינה: נכון שרכזות השמה מגיעות מרקע הומני, וטוב שכך. אם אני (שאני טכנית) הייתי רכזת השמה - כנראה שלא הייתי מצטיינת בזה. עם זאת, אני לא חושבת שקשה כלכך להתמצא ב- Buzz words הרלוונטיים. דווקא מה שכתב מישהו מעלי לגבי רכז ההשמה שביקש פירוש לרשימת מילים נראה לי כצעד נבון וחשוב מטעם אותו רכז השמה.
    ההמלצה שלי אלייך היא: אם מעסיק כלשהו שלח לך תיאור משרה עם חמש Buzz words, בקשי ממישהו פירוש. אפילו מאחד המועמדים. הכיני קובץ וורד או אקסל עם הפירושים. יספיק תיאור של כמה מילים לכל מושג. עכשיו, כשתתקשרי אל המועמדים, לא תצטרכי להביך את עצמך. ומחר כשתקבלי תיאור של משרה אחרת, חצי מהמושגים כבר יהיו לך מוכרים ותצטרכי לברר רק את החצי השני. תוך כמה חודשים כבר תכירי מספיק מושגים כדי לבצע עבודה יעילה ואיכותית יותר. (אני לא מכירה אותך. אולי את כבר מומחית לכל המושגים. אם כן - התגובה שלי מופנית אל רכזים אחרים שלא מכירים אותם).
    גם אם לא תזכרי את רוב המושגים בע"פ - לשם כך רשמת הכל בוורד.
    בסך הכל, אין כלכך הרבה מילים טכניות שצריך להכיר. גם אם את לא אדם טכני, יש הרבה הבדל בין ללמוד לתכנת בגאווה ובין לשנן או לרשום שג'אווה היא שפת תכנות. אם האנונימי מלמעלה שנתן את הדוגמה ירים את הכפפה וירשום כאן הסבר לכל המושגים שהופיעו בדוגמה שלו - זו כבר התחלה טובה.
    אני ארשום כאן את המושגים שקשורים לתחום שלי:
    DB - קיצור למילה database. שם נשמרים כל הנתונים שבהם משתמשת האפליקציה. ישנם סוגים שונים של databases: הנפוצים הם אוראקל ו- sql server. קיימים גם DB2, mysql, סייבס ועוד. בארגונים קטנים המפתח של האפליקציה יכול לפתח גם את ה-database, אבל מן הסתם הוא פחות מתמצא בדקויות מאשר DBA שזהו מקצועו. DBA הוא database administrator כלומר, מפתח ומתחזק של בסיסי הנתונים. ישנם שני סוגים עיקריים של DBA: DBA אפליקטיבי - מפתח בסיסי נתונים ורושם קוד בשפה שנקראת Transact-SQL או בקיצור T-SQL ו- DBA תשתיתי - מתחזק את בסיסי הנתונים ודואג לשיפור ביצועים, גיבויים, מקום בדיסקים שעליהם הנתונים נשמרים, וכד'. בארגונים קטנים, יכול DBA אחד לבצע את שני התפקידים.

    באמת, נראה לי שזה כל מה שצריך לדעת כדי להשים אותי. זה בטח לא נראה פשוט למי שנתקל בכל המושגים האלו בפעם הראשונה אבל זה גם לא כזה מסובך, גם לאדם הומני.
    נראה לי שלרכז השמה שמכיר יותר מושגים (ושוב, מכיר ברמה של לתת הדגרה קצרה, לא ברמה של לדעת לתכנת), יהיה יתרון מיידי כי ההשמות שלו יהיו נכונות ויעילות יותר, יהיו לו פחות מקרים של מועמדים שנכשלו בראיון למשרה שאליה לא התאימו מלכתחילה, כי הוא ידע לא לשלוח אותם לשם. ובנוסף, השיחה שלו עם המועמדים תקלח יותר והוא יזכה ליותר שיתוף פעולה מצידם. בעיקר מועמדים שעובדים ואין להם זמן וסבלנות לשיחת השמה שאינה ממוקדת מספיק.

    השבמחק
  12. תודה לכל התגובות החדשות....
    לפני הכל, חייבת לציין שוב: סיגל היא מנהלת המדיה החברתית של חבר הון אנושי, אבל היא לא זו הכותבת את הבלוג. היא רק מידי פעם מפרסמת אותו ברשת.
    לגבי מה שנכתב כאן:
    TADURI - אני חייבת להגיד שמדבריך אני מבינה שאתה מאוד מאוד כועס. אינני מכירה אותך ולא יכולה להתווכח עם תחושות הכעס שאתה חש, מצד שני, אני חייבת גם להודות שאני מתחברת פחות לאופן הכתיבה שלך מפני שלקחת משפט אחד מפה ואחד משם וחיברת יחד תוך כדי הכנסת מילים ומסקנות שכאילו היו הכוונה שלי, בעוד שהן מעוותות לחלוטין את המסר שניסיתי להעביר.
    אגב, אינני עוסקת בהשמה בתחום ההיי-טק ועל כן, כל מה שאני כותבת בענין הזה הוא מהיכרותי עם העוסקים בדבר בחבר ITR ומהידוע לי הם עושים עבודה נפלאה וגם הפלא ופלא עוברים הכשרה ארוכה לפני הכניסה לעבודה (כולל סדנאות מקצועיות מעמיקות בכל תחומי ההיי-טק וה BUZZ WORDS).
    למחפשת הטריה- קודם כל מאחלת לך בהצלחה! שנית, לא טענתי שזה קשה להתמצא בכל מילות המפתח. חס וחלילה! מה שכן טענתי זה שגם המגייס המומחה ביותר בכל הטכנולוגיות ומילות המפתח לא ידע לעשות את עבודת התכנות למשל בעצמו, האם אני צודקת? בואי נשווה את זה ללימודי נהיגה. גם אם תהיי מומחית בתאוריה, בשלטים ובחוקי הנהיגה- יש הבדל גדול ביניהם לבין ממש לנהוג בשטח. נכון או לא? לזו היתה הכוונה שלי. אין בינינו ויכוח לגבי עד כמה רכזי ההשמה צריכים להתמצא בתחום בו הם משימים. ברור שהם צריכים ללמוד ולהבין על מה הם מדברים.

    השבמחק
  13. ד. אני לא חושב ש-Taduri כועס, הוא פשוט מלא להט...
    ואני מסכים לכל מילה שהוא אומר. אני עברתי לא מעט ראיונות טלפוניים מהסוג שמרום תיאר ואכן הייתה לי הרגשה ברורה שמי שנמצא מהעבר השני של הקו פשוט לא יודע על מה מדובר בכלל. אז איך ניתן אפילו לצפות שידע להתמצא בשוק הטכנולוגי ולהתאים עובד למשרה? לפעמים גם ניסיון בתחום אחד יכול להתאים למשהו אחר שקיים והעובד לא ציין בקורות החיים והוא עלול לפספס משרה בשל זאת. רכז השמה טוב ידע לנתב עובד כזה לתחום אחר שדורש ידע וכישורים שיש לו בהכשרה מינימלית אולי. זה ההבדל בין רכז השמה מעולה לרכז השמה שממיין קורות חיים בתנאים של שוק מעסיקים ורק מסנן מועמדים לפי מילות מפתח.
    אגב, גם לגבי הגיל יש לי הרבה מה לומר ותקצר היריעה כאן...

    השבמחק
  14. שלום רב לד' רכזת ההשמה וליתר הקוראים!

    כמחפשת עבודה בתחום ההשמה נתקלתי בין היתר בבלוג המקסים שלך.
    גם אני, כמוך מגיעה מתחום מדעי החברה ומעוניינת להתברג בתחום ההשמה בדיוק מאותן הסיבות.

    קראתי חלק מהתגובות וביניהם היוצאות נגד יועצות ההשמה והיה ברור לי כי קיים תסכול רב בקרב מבקשי העבודה ובפרט בקרב אנשי ההייטק.

    כפי שכבר ציינו כאן קודם ישנן חברות השמה רבות ושיטות העבודה מגוונות ולכן אין להכליל. חברות ההשמה מוצאות פרנסה לאלפי אנשים מידי יום ביומו ועושות ממש עבודת קודש.

    יותר מזה, אני יכולה להעיד על עצמי ועל מכרותיי העובדות בתחום שרב יועצות ההשמה המגיעות לתחום זה בד"כ מגיעות עם תחושת שליחות ורצון גדול לתרום לחברה מהיכולות הטבעיות שניחנו בהן.

    כאחת ששואפת למקצועיות מקסימלית בכל תחום בו אני פועלת, אני דווקא כן מעודדת יועצות השמה ליוזמה אישית ולמידה עצמית, כך צריך ואחרי הכל ידע זה כוח.

    ולסיום, ייתכן וישנם פערים מקצועיים (פער טכנולוגי בעיקר) בקרב יועצות השמה בחברות מסויימות, אך אל לנו להכליל ואל לנו לשכוח שהזמן והניסיון כמו בכל עבודה וכמו בכל עניין הוא דבר שאין לזלזל בו :)

    השבמחק