יום שלישי, 8 בפברואר 2011

איך, לעזאזל, קוראים את זה? כל מה שרציתם לדעת על קריאה נכונה של תלוש השכר


קרה לכם כבר שבדקתם את תלוש השכר שלכם, ומשהו שם לא הסתדר לכם? קרה שמצאתם בו טעויות? יכול להיות שיש סעיפים וחלקים בתלוש שאתם לא ממש מבינים?

לא משנה כמה ניסיון תעסוקתי יש לכם, אני בטוחה שיש חלקים בתלוש השכר שלכם שאתם לא בטוחים בדיוק מהם ומה משמעותם. גם אם יש לכם מושג כללי, מעטים הם העובדים שבאמת מבינים במאה אחוזים את התלוש שלהם. על אחת כמה וכמה אם אתם עובדים חדשים בשוק העבודה.

מכיוון שרציתי לכתוב כאן בבלוג על הנושא וגם ללמוד עליו קצת יותר בעצמי, פניתי למנהל החשבונות הראשי של חבר הון אנושי בכדי להבין ממנו איך לקרוא נכון את תלוש השכר.

מה זה בעצם תלוש השכר?

תלוש השכר הוא מסמך המפרט את פרטי השכר ששולם לעובד ממקום עבודה ספציפי אחד. על התלוש להיערך ע"י הנהלת החשבונות ולקבל אישור מהמנהל הבכיר. התלוש יכלול פרטים אישים ורלוונטיים לתקופה ולמשכורת שבגינה משולם השכר.
התלוש הינו מסמך משפטי מחייב, ומלבד היותו מידע לעובד, יש בו כדי להעיד על מצבו הפיננסי של אדם ועל יכולותיו הכספיות. הצגת תלושי משכורת נדרשת במוסדות או ארגונים אליהם פונה האזרח לסיוע כספי, במגעים שונים עם רשויות המס וכדומה.

אז איך, לעזאזל, קוראים את זה?

הקליקו על התמונה המופיעה כאן למעלה בכדי להגדיל את תלוש השכר לדוגמא.
בתמונה המצורפת תוכלו לראות תלוש שכר שבו מסומנים החלקים השונים במספרים:

חלק 1- הפרטים האישיים של העובד הנמסרים למעביד.
חלק 2- פירוט הסעיפים המרכיבים את שכר הברוטו, לפני הניכויים וההפרשות. כשאתם בודקים חלק זה, חשוב לבדוק כמות שעות עבודה, כולל שעות נוספות ונסיעות.
חלק 3- מכיל את ניכויי החובה כגון מס הכנה, ביטוח לאומי, כולל מס בריאות וגם הפרשות לביטוח פנסיוני.
חלק 4- ניכויי ההתחייבות הכוללים את הניכויים אשר אינם מחויבים תחת החוק אך מעוגנים בהסכם ההעסקה כגון ניכוי ארוחות, טלפון סלולארי או מקדמות.
חלק 5- פירוט כל הנתונים המרכיבים את מדרגת המס של העובד ואת נקודות הזיכוי שלו.חלק 6- מכיל את המידע לגבי ניצול וצבירה של ימי/שעות חופשה ומחלה.

הנה כמה עובדות שחשוב לדעת לפני בדיקת תלוש השכר שלכם:

- המעסיק מחויב לשלם לעובד הוצאות נסיעה של עד 23.7 ₪ ליום, בהתאם לקווי תחבורה מקום המגורים של העובד ומקום עבודתו.

- על פי חוק הגנת השכר, המעסיק מחויב להציג את שעות העבודה והתעריף לכל שעה בתלוש השכר.

- נקודת זיכוי הינה הפחתה מגובה המס על ההכנסה החייבת ומטרתה הקלה בתשלום המס. שווי נקודת זיכוי מתעדכן מעת לעת בהתאם לעליית מדד יוקר המחיה. נכון ל-01/01/2011 נקודת זיכויי אחד שווה ל- 209 ש"ח.

מי זכאי לנקודות זיכוי? הנה מספר דוגמאות:

* תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי.
* אישה זכאית לחצי נקודת זיכוי.
* בנוסף ישנן אוכלוסיות שונות הזכאיות לנקודות זיכוי נוספות – כגון עולים חדשים, חיילים משוחררים, בעלי תואר אקדמי ועוד...

אם אינכם בטוחים כמה נקודות זיכוי יש לכם, ואם אתם רוצים לוודא שאתם מקבלים את כל מה שמגיע לכם, בידקו זאת בחלק שמספרנו כ- 5 בתלוש לדוגמא.

- שווי מס: יש עובדים שמקבלים מהמעסיקים שלהם הטבות שונות מעבר למשכורת. הטבות כאלה עשויות להיות טלפון נייד צמוד, מתנות לחגים, רכב וכדומה.
בעיני רשויות המס יש לשלם מס על הטבות אלה, המכונות גם "הטבה בשווה כסף". למעשה, מס הכנסה רואה במקרים אלה את המשכורת שלכם ככוללת סכום כסף נוסף, שגובהו כשוויה של ההטבה. במילים אחרות: ההטבה עלולה לעלות לכם ביותר מס. זו גם הסיבה שכל עובד המקבל הטבות למיניהן ממקום העבודה, יראה דיווח על הטבות אלו בתלוש השכר שלו.

- שכר מינימום מעודכן נכון להיום: לשעה 20.70 ש"ח , לחודש 3850 ש"ח .

מקווה שהפוסט הזה יעזור לכם לבדוק טוב את תלוש השכר שלכם בפעם הבאה שתקבלו אותו!
בהצלחה!

תגובה 1:

  1. "- המעסיק מחויב לשלם לעובד הוצאות נסיעה של עד 23.7 ₪ ליום, בהתאם לקווי תחבורה מקום המגורים של העובד ומקום עבודתו. "
    האם חברה שמספקת מערך הסעות, אך העובד בוחר שלא להשתמש בו, זכאי לתשלום על תחבורה ציבורית?

    השבמחק