יום שני, 21 במרץ 2011

אני, פורים





















איזה כיף, פורים הגיע! פורים זה אחד החגים האהובים אם לא ה! למעשה, אני מאמינה שצריכים להכריז על פורים כחג הכי טוב שיש. ואם אתם לא מאמינים לי הנה כמה סיבות טובות שישכנעו אתכם: בפורים אין רגל קרושה או חזרת אלא אזני המן בשלל צבעים וטעמים; ארוחת החג המסורתית מפנה את מקומה למסיבות רחוב; ואת שירת "היא שעמדה" מחליפים בצפירות עולות ויורדות בעת הנהיגה... אני כמובן יכולה להמשיך ככה עוד, אבל אתם בטח מחכים לפואנטה. והפואנטה בפורים זו התחפושת. החופש לתכנן, לעצב ולבנות לעצמך תדמית זה פשוט..... זה פשוט כיף!

בעבודה שלי, בדומה לחג הפורים, אני עוסקת בבניית תדמית והעברתה מול מראיינים ומגייסים. הרי תחשבו על זה רגע, מה זה בעצם ראיון עבודה? ראיון עבודה זה פורים בקטן, חצי שעה של פורים באמצע היום. הרי כולנו מתבקשים לפני ראיון עבודה לתכנן, לעצב ולבנות לעצמו תדמית, כאשר במהלך הראיון עלינו להוכיח למראיין שאנחנו האדם המתאים למשרה. כמועמדים בראיונות עבודה אנחנו צריכים להיות יצירתיים, אופנתיים, חדשניים, שמרניים ולפעמים הכל יחד... ועכשיו אסביר את עצמי.

והפעם לכבוד פורים אחרוג ממנהגי ואספר לכם משהו קטן עלי (הגיע הזמן שאני אעשה לעצמי קצת פדיחות בבלוג הזה). אז ככה, אחרי שסיימתי תואר ראשון שלחתי קורות חיים לחברות רבות. מכיוון שלא ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות שאהיה גדולה שלחתי את קורות החיים שלי למודעות רבות, אבל בעיקר למשרות בתחום שירות לקוחות, אדמיניסטרציה ומשאבי אנוש. הראיון הראשון שאליו זומנתי היה לתפקיד של מנהלת תיקי לקוחות בחברת סלולר שיש לה משרדים בתל-אביב. לחוצה לקראת הראיון הראשון, ביקשתי מאמא שלי להצטרף אלי למסע קניות כדי להצטייד ב"בגדי ראיונות עבודה". רק אחרי שלוש שעות של שיטוטים, חמש חנויות וארבע מוכרות מתוסכלות - הצלחתי למצוא בגדים יפים לראיון עבודה. בבוקר הראיון פרשתי את הבגדים החדשים שלי – ז'קט, מכנסיים מחויטות, חולצה מכופתרת עניבה ונעלי עקב גבוהות.

אין מה להגיד, נראתי 10. ובכל זאת אני מניחה שאתם מבינים עכשיו את מה שאני לא הבנתי אז: התדמית שלי לא תאמה את רוח הארגון. שהגעתי למשרדים של החברה הופתעתי לגלות שמרבית העובדים הגיעו בג'ינס וחולצת טריקו פשוטה. הפדיחה רק גדלה שמי שראיינה אותי הייתה צעירה ממני ולבשה שמלה קייצית וסנדלים. בעוד שכולם היו לבושים כאילו היה זה היום הראשון של החופש הגדול אני נראיתי כאילו הלכתי להעביר הרצאה בכנסת; המראיינת הייתה לבושה "עספור" ואני "פופוליטיקה". במקום ליצור לעצמי תדמית של בחורה רצינית שמחפשת לעבוד קשה ולהתחיל בקריירה אחרי התואר תייגתי את עצמי כמועמדת מבולבלת שלא יודעת להתאים את עצמה למקום עבודה.

על בשרי למדתי את אחד הלקחים החשובים ביותר לראיונות עבודה, "ברומא, התנהג כרומאי". להקל עליכם ולמנוע לעצמכם פדיחות כאלה הנה כמה טיפים פשוטים שיעזרו לכם "להתחפש" נכון לראיון העבודה הבא שלכם:


Google: ההכנות לראיון העבודה מתחילות הרבה קודם לראיון עצמו. על כל אחד להכין את עצמו לראיון העבודה ולדעת לתאר את הארגון אליו הוא מתמיין. את רוב המידע הנחוץ תוכלו כמובן למצוא באינטרנט- למשקיענים מומלץ ביקור מקדים בחברה המגייסת. חשוב להדגיש שהטיפ הזה תקף לכל מקום עבודה, בין אם זה בית קפה שכונתי או משרד רואי-חשבון בינ"ל. חשוב שהתדמית אותה אתם "מאמצים" רצויה ונתמכת ברמת הארגון. לדוגמא, ישנם מקומות תעסוקה שלא מגלים סובלנות לצבעים בשיער או שמחייבים קוד לבוש מחויט ומצד שני חברות בהם קוד לבוש מחויט נתפס כשמרני ופחות מתאים לרוח הארגון. תחשבו אתם רגע מתי פעם אחרונה ראיתם עורך דין במתחם הבורסה לבוש בשרוול.

בחרו את המסיכה המתאימה: ראיון עבודה, כמו פורים, הוא ארוע חריג. ברוב ימות השנה אנחנו לא מחופשים אלא מתנהגים בטבעיות: מדברים, אוכלים, צוחקים ועובדים בטבעיות. ולכן, התחפושת/תדמית אותה אתם בוחרים לחשוף בראיון העבודה צריכה להיות כזו שתוכלו "להחזיק" גם ביום-יום. ולכן, הגיעו לראיון העבודה שאתם מציגים תדמית שאתם מאמינים בה. לצורך המחשה בואו נחזור לדוגמא שלי. אילו המראיינת הייתה מקבלת אותי לעבודה הייתי נאלצת לקנות עוד כמה סטים של בגדים מחויטים וכמה זוגות נעליים (מכאיבות במיוחד!) על מנת לשמור על תדמית אמינה בעיני מי שראיינה אותי. דרך אגב, הבגדים שקניתי לראיון העבודה ההוא עדיין יושבים באותו מקום שהנחתי אותם לפני שנתיים שחזרתי מהראיון.

זה לא טיפ, אלא אל תעשה! למרות השוני בין מקומות העבודה ישנם כמה איסורים מוחלטים ומקובלים. השאירו בבית כפכפים ובגדי ים, גם במידה והראיון נערך ממש על קו החוף בתל-אביב. כמו כן, עדיף להימנע מאיפור זוהר וצעקני. השתדלו להימנע מכיתוב פוגעני או איורים בוטים על חולצות או תיקים. כלל אצבע נוסף הוא שעדיף להיות טיפה שמרני בראיון עבודה – עדיף להיזהר ולהתקבל מאשר להתפרע ולהידחות.


ראיונות עבודה הם הזדמנות נהדרת עבור כל אחד לתכנן ולהציג תדמית מסוימת כלפי מקום עבודה פוטנציאלי. ולכן, יש להשתמש בהזדמנות הזו להדגיש תכונות אופי שחשוב שיעברו למראיין. עם זאת, זכרו שהתדמית חייבת לשקף אתכם, ובמידה ותעברו את ראיון העבודה תידרשו לעמוד בציפיות שיצרת לעצמך בעת הראיון. אין מה לעשות, לא כל יום פורים.


2 תגובות:

  1. קצר וקולע - תודה על הטיפים !!

    השבמחק
  2. תמיד כיף לקבל טיפים בפורים

    השבמחק