יום שני, 28 במרץ 2011

עצבן, מז'יק, סילבי, סאנשיין ועמיר הולכים למרכז הערכה...

מה הקשר בין חמשת הפיינליסטים של האח הגדול לתהליך חיפוש העבודה? סקרנים? פרסומת אחת וחזרנו. הופה חזרנו.

כיועצת השמה אני מכינה מועמדים רבים למרכזי הערכה, אחד הכלים הפופלריים למיון עובדים ומנהלים. למרות שכתבתי כבר בעבר על מרכזי הערכה (ראו http://myjobconfessions.blogspot.com/2010/11/blog-post.html) אני מרגישה שהגמר של האח הגדול הוא הזדמנות נהדרת לבחון מחדש את ההתמודדות עם מרכזי ההערכה.

לאלה מכם שלא מכירים, מרכז הערכה הינו כלי המיועד לבדוק את התנהגותם החברתית של מועמדים למשרה בהתאם לדרישות התפקיד. מרכזי הערכה, על פי רוב, מתחלקים לשלושה שלבים וכמו באח הגדול המועמדים נבחנים גם ברמה האישית וגם ברמה הקבוצתית. הפוסט הזה יתמקד בשלב השני של מרכז ההערכה: השלב הקבוצתי שבמהלכו קבוצת המועמדים מתבקשת לענות על שאלה אחת בהסכמה מלאה או להתגבר על משימה (כמו הרכבת פאזל). וזה, לא מזכיר לכם משהו... נו באמת, כלום? טוב, אתן לכם רמז: קרם פנים או בצל לפתיתים? יפה מאד, ידעתי שתעלו על זה בסוף, משימת התקציב השבועית! וכמו באח הגדול, מעבר של מרכז הערכה יכול להוביל אותכם לזכייה בתקציב מותרות.

בשלב הקבוצתי, כל מועמד נבחן בשתי רמות: ברמה האישית וברמה הקבוצתית. ברמה האישית הציפייה היא שהמועמד יידע להבחין בין עיקר ותפל, יגלה כושר ביטוי גבוה ועמידה במצבי לחץ. בנוסף, המועמד נבחן על מידת האסרטיביות שהוא מגלה במהלך המשימה ויכולתו להמציא "פתרונות יצירתיים" לדילמות שעולות במסגרת המשימה. ברמה הקבוצתית נבחנת התנהלותו במשימה ומידת תרומתו והשפעתו על ההחלטות המתקבלות בקבוצה.

ובטח אתם עדיין שואלים את עצמכם, מה הקשר בין האח הגדול למכרזי הערכה? ובכן, אגלה לכם סוד לכל אחת מהדמויות שהגיעו לגמר האח הגדול יש לפחות תכונה אחת שהיא חיוניות כדי לעבור בהצטיינות את שלב הדינמיקה הקבוצתית במרכזי ההערכה. והנה הם כאן, לפי סדר יציאתם מהבית - כוכבי האח הגדול והטיפים שלהם למרכזי הערכה.

סיון: לאורך העונה סיון הפגינה איפוק וניסתה לפשר בין צדדים מסוכסכים. כשכל הבית רעש וגעש במשימת יפן סיון ניסתה לפשר בין הצדדים. לאלה מכם שלא זוכרים, סיון ניסתה לשכנע את פרידה לקום מעט מאוחר יותר ורק אז לצאת לעשן היות וכחלק מהמשימה גם נופר, ליהיא וסיון צריכות היו ללוות אותה בצאתה לעשן ולנפנף עליה במניפה. הניסיון של סיון אמנם לא צלח אבל היא הוכיחה שהיא מסוגלת להקשיב לאחר ולנסות למצוא פתרון ביניים שיהיה מוסכם על שני הצדדים.

ותרשו לי לרגע לנפץ מיתוס של מרכזי הערכה: העיקר הוא לא להשמיע את קולך. ממש לא! ואם נצטט לרגע את המז'יק בכבודו ובעצמו העיקר הוא להשמיע קול מלא בתוכן, אפקטים ועלילה. בניסיונה להציף את כל הצדדים לוויכוח ומתוך זה לגבש החלטה מושכלת סיון מיתגה את עצמה ככוח מפשר בין דיירי הבית.

עמיר: החצי השני, והמאד לא יציב, של סיון לאורך העונה, הביא איתו לבית האח תכונה שמאבחנים רבים מחפשים בשלב הקבוצתי: אסרטיביות. ומה זה אומר בדיוק להיות אסרטיבי? ובכן, להיות אסרטיבי זה להיות בעל עמדה ולהקפיד להציג אותה בעקביות. עמיר היה אסרטיבי מאד בעמדתו לגבי הניקיון בבית והצליח אפילו לסחוף דיירים אחרים בבית. רבים ראו את התמונות שבהן אפילו אלעד טאטא את המטבח. אז... למרות שהוא הפסיד בגמר הגדול, זה הישג שאי-אפשר לקחת ממנו, אני בטוחה שלפחות אמא של אלעד גאה בהצלחה הגדולה של עמיר בבית.

נופר: מי שעקב אחרי נופר במהלך העונה ובמיוחד בשבועיים האחרונים, קיבל שיעור במשימתיות. המשימה של נופר הייתה לנצח בגמר ועל מנת להשיג את מטרתה נופר השתמשה בכל הכלים שעמדו לרשותה. בשונה משאר הדיירים, במהלך כל העונה, נופר הייתה מודעת לכללי הבית ולמשחק האסטרטגי של הSMSים. כחלק מהטקטיקה שלה, נופר פנתה ישירות (דרך 50 המצלמות שהיו בבית) לצופים ולא פעם נכנסה בדרישות לחדר האח הגדול על מנת שישפר את תדמיתה בחוץ - לדוגמא, נופר דרשה מהאח הגדול להוריד קטע שבו רואים את ג'קי מחזיק לב שבור בגלל שחששה שהיא תצא שוברת לבבות.

בשלב הקבוצתי המועמדים ניצבים בפני אתגר (שאלון או משימה) ועליהם לסיימו בדרך כלל בזמן קצוב. הנה דרך פשוטה בה תוכלו להוכיח למאבחנים שגם אתם, כמו נופר "עצבן" מור, משימתיים: הקפידו על הזמנים. בתחילת המשימה שאלו את הבוחן כמה זמן יש לכם לביצוע המשימה. במהלך המשימה הקפידו להקריא זמנים לשאר חברי הקבוצה והאיצו בהם ככל שהזמן אוזל. לאלה מכם שמוגבלים טכנולוגית ולא יודעים להפעיל את הסטופר בIphone ניתן לחלופין להתנדב לרשום ולרכז את הדיון שמתקיים ובזמן שאתם רושמים את עיקרי הדיון הקריאו את השורות התחתונות ונסו להניע לסיום המשימה.

ליהיא: עצמו את העיניים ונסו לדמיין את ליהיא. מה אתם רואים? זה רק אני או שראיתם דמות צהובה עם חיוך גדול נשענת קדימה, מתפוצצת מצחוק ומוחאת כף? ליהיא היא דמות so excited! אחרי כל הסיפור עם אבירם, עתי ונופר מה שייזכר מליהיא הוא החיוך הגדול שלה ושמחת החיים. והנה עלינו על עוד תכונה שהיא חיונית בשלב הקבוצתי במרכזי הערכה: המועמדים במרכזי הערכה נבחנים לא רק על יכולתם להצליח במשימה אלא גם הדרך בה הם מתנהלים.

מועמד שיצליח להעלות חיוך או להצחיק את חבריו לקבוצה ייחשב ככוח חיובי שמסוגל להשרות אווירה נעימה גם במצבי לחץ. ואין מה להגיד, מרכז הערכה זה מצב מלחיץ. אבל הסוד הוא לא להילחץ ולהלחיץ אלא להישאר קול, או בשפת הליהיא excited.

ג'קי: ובמעבר חד לזוכה של העונה השלישית של האח הגדול, הלא הוא ג'קי מנחם. טוב, אומה יקרה, ג'קי הוא הג'וקר, הלא צפוי בבית האח. רב המלצרים מהחומוסייה בת"א שחתום על חצי מהסלנג העברי החדש לא הפסיק להפתיע את דיירי האח עם אנדרטות של אהבה, משפטי מחץ והצגות יחיד מול סקולי. אם כן, ג'קי היה הקול המפתיע של העונה. למען האמת, שג'קי פותח את פה לא רק אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות, יש לי תחושה שגם הוא לא ממש יודע מה הולך לקרות...

לכשרון היצירתי של ג'קי יש ביקוש רב במרכזי הערכה. בשלב הקבוצתי המועמדים מתבקשים, בין השאר, לחשוב "מחוץ לקופסא". ופה אני חייבת להגיד שאין לי טיפ מז'יק שיפתור כל בעיה, אבל מה שאני יכולה להגיד לכם זה שאל תפחדו לחשוב בגדול ולמצוא פתרונות של הביוקר. אל תחששו להביע את דעתכם ונסו לא להתקבע על הפתרונות השגרתיים שכולם מציעים.

והנה תרגיל קטן לפיתוח החשיבה היצירתית: הפכו את המשוואות הבאות לנכונות, על ידי הוספת קו אחד בלבד – אין לחזור על אותו פתרון פעמיים. בין הפותרים נכונה יוגרל דג זהב העונה לשם שימי.


1 + 2 = 5

4 + 3 = 17


אין מתכון קסמים אחד להצליח במרכז הערכה. החוכמה היא להתאים את עצמכם לדרישות התפקיד. ובכן, קוראים יקרים, אם הגעתם עד לפה סימן שאתם עומדים בפני מרכז הערכה או אודישנים לאח הגדול. נא להתנהג בהתאם!

5 תגובות:

  1. כל הכבוד לך שהצלחת למצוא צדדים חיוביים בכל אחד מחמשת הדגנרטים הללו. זו בהחלט משימה בלתי אפשרית וכמובן שבתור יועצת השמה של הביוקר עשית אותה מעולה.
    לקחתי לי כמה עצות לקראת חיפוש העבודה הבא עליי לטובה.
    תודה לך, יועצת השמה!

    השבמחק
  2. פוסט אדיר! מעניין, מלמד ומשעשע!
    מחכה לפוסטים הבאים

    השבמחק
  3. שנון ביותר, אהבתי! משתבח מפעם לפעם :)

    השבמחק
  4. אחד הפוסטים.. אם לא -ה!!!!!

    השבמחק