יום שני, 14 במרץ 2011

החובה להתכונן (גם) לבלתי-צפוי

אני מקפידה לספר לכם מדי שבוע על חוויות שהיו למועמדים שלי בתהליך חיפוש העבודה. הפעם לצערי, עבדכם הנאמן מבקשת את סליחתכם מראש, כי הפעם אספר לכם סיפור של חוסר הצלחה. וזאת כדי שנלמד להתמודד עם אחד המכשולים הגדולים של ראיונות עבודה: שאלות לא-צפויות.

המפגש ביני לבין מיכאל הציף אצלי את הצורך לחדד את הכלל הראשון בראיונות עבודה: החובה להתכונן (גם) לבלתי-צפוי. על פניו, מיכאל הוא הימור בטוח: בעל תואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות!) ואפילו מספר שנים במוקד שירות ומכירה בבית השקעות מוביל באזור ת"א. האמת היא, שראיתי את מיכאל בפעם הראשונה כבר דמיינתי את מכתב התודה שאקבל לאחר שיתקבל לעבודה כל כך מהר. ואכן, לאחר חצי שעה של ראיון אנושי נפרדתי ממיכאל שבידיו 4 ראיונות עבודה, כולם לימים הקרובים. עכשיו שתבינו, למועמדים עם קורות חיים כמו של מיכאל יש ה-מ-ו-ן אופציות ולכן תיאמנו את המיונים על פי סדר העדיפויות של מיכאל.

הראיון הראשון של מיכאל נערך בבנק מוביל בתל-אביב, יומיים אחרי שנפגשנו. מיכאל קם בבוקר ובזמן, לבש את חולצת המזל שלו, לקח מונית ספיישל להבטיח שלא יאחר ונכנס לבניין בו נערך הראיון שהוא מקדים ברבע שעה. מלא ביטחון מיכאל נכנס לראיון רק בשביל לצאת מתוסכל אחרי 25 דקות. למרות שמיכאל ידע שלא עבר את הראיון, הוא לא ידע להגיד לי למה. עם יציאתו מחדר המראיינת מיכאל עלה על מונית ואמר לנהג מונית (כמו בסרט אמריקאי ישן) "נהג, קח אותי לחבר".

איך שראה אותי, מיכאל משך בכתפיו ואמר "לא עברתי את הראיון! אני מרגיש את זה". גודל המועקה שרבצה על מיכאל היה ברור. שהתיישב, ביקשתי שירשום לי את כל השאלות שנשאל. שסיים לרשום הצעתי לו שנעשה שחזור של הראיון. תחילה לא הבנתי מהי הבעיה, מיכאל ענה בהצטיינות על כל השאלות המוכרות שנשאלות בראיונות עבודה. למעשה, דבריו היו כה משכנעים ורהוטים כך שהתחשק לי לרוץ למראיינת בבנק ולדרוש הסבר למה הוא לא התקבל. פרטי, נמקי והסבירי!

אבל במהרה נתגלה עקב האכילס של מיכאל, שאלות לא-צפויות. כפי שכבר כתבתי למעלה, מיכאל הוא מהמועמדים שיועצות השמה חולמות עליהם בלילות ובהתאם לזאת מיכאל השקיע זמן רב בהכנה לראיון העבודה. הבעיה היא שמיכאל לא התכונן לשאלות יצירתיות ולא-צפויות. השאלה שנשאל הייתה:


ספר לי חוויית שירות גרועה שהייתה לך בשנה האחרונה וכיצד התמודדת עמה?


לפני שנשוב למיכאל חשוב שתבינו כי בכל פעם שאתם נשאלים שאלה לא-צפויה יש לפעול בשני שלבים:

1. להבין מה המראיין שואל ומדוע: השימוש בשאלות לא-צפויות נועד להפתיע את המועמד ו"לחשוף" את פרצופו האמיתי. ולכן, לפני שעונים לשאלה לא-צפויה חשוב מאד להבין את השאלה ולנסות להבין למה נשאלה.

2. היו אחידים בתשובותיכם: לאחר שהבנתם את השאלה עצמה ומה מניע את המראיין לשאול אותה נסו להיות אחידים בתשובותיכם. זכרו, בראיון עבודה חשוב להעביר מסר אחיד וברור למראיין אודות הכישורים שלכם ומדוע אתם מתאימים לתפקיד.

ניקח לדוגמא, ניקח את שאלת חווית השירות הגרועה שהמראיינת הציבה בפני מיכאל. שאלת חוויית השירות הגרועה, נועדה לחשוף כיצד מיכאל מגדיר חוויית שירות גרועה וחשוב מזה כיצד התמודד עם חוויית השירות הגרועה. כלומר, שאלת חוויית השירות הגרועה בוחנת את התנהלותו הטבעית של המועמד "בחיים האמיתיים" ולא רק את התנהלותו המקצועית. והסיבה ששאלה זו הכשילה אותו הייתה כי תשובתו של מיכאל סתרה את כל שאר הדברים שנאמרו במהלך הראיון. לאורך הראיון מיכאל הציג בביטחון רב את קורות חייו והרבה לדבר עליו כדמות כריזמטית, סמכותית ולא-מתפשרת. אך, מיכאל בחר לספר למראיינת על ארוחה רומנטית שאליה יצא עם ארוסתו שהפך עד מהרה למסע ייסורים שהסתיים בחשבון תפוח של 780 ש"ח! מבלי להיכנס לכל הפרטים, אוכל להגיד שהמלצרית שפכה יין על מיכאל, המנה העיקרית הגיעה באיחור של 40 דקות והמטבח בדיוק נסגר שרצו להזמין קינוח. ולמרות כל זאת, מיכאל סיפר למראיינת ששילם את החשבון ונשבע בלבו שלעולם לא יחזור למסעדה הזו – תגובה פסיבית ושונה לחלוטין ממה שמיכאל העיד על עצמו עד עכשיו.


אחרי חצי שעה של סימולציות ועבודה ממוקדת על "שאלות לא-צפויות" מיכאל התמלא ביטחון שוב. יום למחרת מיכאל כבר היה בראיון בבית השקעות בבורסה והפעם שנשאל שאלה לא צפויה ביקש רגע לחשוב. הפעם, מיכאל ציפה לשאלה הבלתי-צפויה ובאופן צפוי ענה תשובה לא-צפויה. כמה צפוי...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה