יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

גם אנשי גיוס והשמה חיפשו פעם עבודה...

מכירים את האנשים האלה שיש להם פחד במה ומפחדים לדבר מול קהל? תמיד מייעצים להם מין עצת סבתא שכזו לדמיין את הקהל ללא בגדים. זו אמורה להיות הדרך להתמודדות עם החרדה. לי נראה שהשיטה הזו פשוט מנסה להראות לאדם החרד והחושש שבתכלס' כולנו בני אדם, ותחת (תרתי משמע) מה שנראה לו כמסה אחידה ומפחידה של "קהל" ישנם בסה"כ פרטים נפרדים ואנושיים בדיוק כמוהו.

חשבתי על זה פתאום כשמועמד שאל אותי היום בטלפון- אבל, אם אין לי ניסיון, אז מאיפה ואיך מתחילים?? והוא לא היחיד. בכל יום כמעט שואלים אותי את אותה השאלה בניסוח כזה או אחר...
לרוב ההנחה היא שאני כמי שעוסקת בהשמה ועובדת כרגע יכולה להמציא את הגלגל ולתת תשובה מפתיעה מהצד השני של המטבע. אז לא, אני לא יכולה להמציא את הגלגל, אבל, אני כן יכולה לחתום לכם בוודאות: כל יועץ השמה, כל איש משאבי אנוש וכל מגייס עובדים היה פעם מחפש עבודה מתחיל ללא ניסיון. ולמה אני חותרת? אני חותרת לכך שגם מי שנתפסים (בדיוק כמו הקהל בדוגמא למעלה) כמסה של אנשים מרוחקים וקובעי גורלות הם בעצם רק אנשים שעברו בדיוק באותה הדרך והתמודדו עם אותם המכשולים.
אז חשבתי לעצמי לקחת את זה עוד שלב אחד קדימה ופשוט לשאול את הקולגות שלי בחבר, איך בעצם הם התחילו? איך הם מצאו את מקום העבודה הראשון שלהם?

אז הנה מקבץ תשובות שריכזתי עבורכם, וגם טיפים לאיך בעצם מוצאים עבודה ראשונה..:

מה הייתה העבודה הראשונה וה"אמיתית" שלך? ואיך היה היום הראשון בעבודה?

אושרת מיארה:
העבודה האמיתית שלי היתה במשטרת הגבולות כסטודנטית. עברתי מיונים כולל שאלון 300 ומרכז הערכה.

שירי מינץ: נציגת שירות לקוחות בחברה סלולארית. ואני חייבת לציין שהיום הראשון היה מוזר, מפחיד ולא ברור מי היה נגד מי אבל כבר ביום השני זה היה קליל יותר.

תמר מרץ: התפקיד הראשון שלי היה יועצת השמה בחבר... ביום הראשון בדרך לעבודה קיבלתי דו"ח של 100 שח' בגלל שחציתי מעבר חציה באור אדום... טוב, הייתי לחוצה. במהלך היום הרגשתי כמו אריה בכלוב, כמו אסיר בכלא... במיוחד כשיצאתי בצהריים לסיבוב קטן ברחבה של הבניין...

הילה וטבו: העבודה הראשונה שלי היתה בבי"ח שיבא בתור עוזרת דוברת, אחרי מס' חודשים, כשהדוברת סיימה את עבודתה מוניתי להיות הדוברת של ביה"ח. היום הראשון היה מרגש, מבלבל ומלחיץ.. להגיע למערכת ענקית, עם המון מחלקות, רופאים בכירים ומנהלי מחלקות, ואני.. ה"קטנה" בת ה- 25, צריכה לתת מידע חשוב לעיתונאים בכירים...

נועה וולפר: התפקיד הראשון שלי היה במחלקת הדרכה במוקד הטלפוני של בנק. היום הראשון שלי בעבודה היה 4 שעות מאוד קצרות, שבהן צילמתי חוברות. העבודה הוגדרה כמשרה חלקית וזמנית לחודשיים. והמטרה היתה עזרה אדמיניסטרטיבית במחלקת הדרכה. כעבור שבוע שתי מנהלות ההדרכה יצאו לחופשה של שלושה שבועות (אוגוסט, ילדים... ) , ומצאתי את עצמי מנהלת את קורס הבנקאות ביחד עם המדריך של הקורס ללא שום ידע מוקדם בתחום הבנקאות . כשהן חזרו מהחופשה והבינו כי טוב, מצאתי את עצמי עובדת שם כשנה וחצי במשרה מלאה וגמישה, מכינה ומעבירה את קורסי הבנקאות .

איריס מורגן-מנור: העבודה הראשונה שלי היתה פקידת קבלה בבית מלון. היום הראשון היה מלחיץ, הייתי משוחררת טרייה וזו היתה העבודה הראשונה שלי באזרחות. אני זוכרת שדווקא באותו היום הגיעו המון אורחים למלון וכל תהליך הצ'ק אין היה מלחיץ.


אז איך מצאת את העבודה ללא שום ניסיון קודם?

אושרת:
דרך מבצע "חברה מביאה חברה"...

שירי: חברה שלחה את קו"ח שלי ומאוחר יותר גם היא התחילה לעבוד באותה החברה כנציגת שירות לקוחות.

תמר: דרך מודעה בעיתון...כשזה עוד היה רלבנטי...

הילה: דרך מודעה בעיתון.

נועה: דרך חברת השמה.

רוני: דרך חברת השמה.

איריס: דרך קשרים... דודה שלי עבדה במלון.


מה הטיפ שלך למחפשי העבודה המתחילים?

אושרת: לחפש עבודה זה עבודה – השקיעו, לימדו את הארגון, נסו לשער מהי סביבת העבודה על מנת להתמודד עם התהליך והראיונות.

שירי: לא להתייאש, להיות ממוקדים בתחום שבו מחפשים ולא להתפזר ולזכור שכל ירידה היא לצורך עליה .

יפעה: לפנות לכל המכרים, לחברות השמה, אינטרנט וכל הדרכים האפשריות, כך נחשפים לכמה שיותר הצעות.

הילה: לא לחשוש משליחת קו"ח לכל עבודה שנראית לכם מעניינת ושהייתם רוצים לעשות... גם אני לא האמנתי שייקחו אותי לתפקיד של עוזרת דוברת ללא ניסיון קודם בתחום, אבל, זה קרה. עובדה.

נועה: גם אם מציעים לכם עבודה זמנית, אבל בתחום בו אתם מעוניינים ובמקום שנראה לכם אטרקטיבי – לכו על זה... לפעמים לא ניתן לדעת מה יוליד יום, והכי חשוב: תאמינו בעצמכם ושאתם מסוגלים להפוך את המשרה הזמנית לקבועה.

רוני: גישה חיובית, לא להיות מקובעים, בראיונות לעשות רושם הכי טוב שאפשר גם אם אתם לא בטוחים שאתם רוצים את המשרה כי אף פעם אין לדעת מה יהיה.

איריס: הכי חשוב: להיות אתם...!

**תודה לאושרת מיארה- מנהלת פעילות עסקית, לשירי מינץ- מנהלת חבר השרון, לתמר מרץ- מנהלת חבר PROF, יפעה סימס- מנהלת שיווק ומכירות ארצי, הילה וטבו- מנהלת חבר ראשל"צ, נועה וולפר- מנהלת חבר ת"א, איריס מורגן-מנור מנהלת חבר רחובות, רוני צור- מנהלת חבר רמת גן.

תגובה 1:

  1. נכון, גם אנשי השמה חיפשו פעם עבודה.... יש לקוות שהפר הבוגר לא שוכח שגם הוא היה פעם עגל צעיר !

    השבמחק