יום ראשון, 29 במאי 2011

אתרי דרושים - הGPS החדש



"אני אוהבת לעבוד עם אנשים".

"אני אוהבת לעבוד בסביבה דינמית".

"חשוב לי שהעבודה תאתגר אותי"

"יש לי ניסיון ניהולי מהצבא ואני מחפשת להתקדם בתחום שלי".

כל זאת ועוד היה בראיון הראשון שערכתי לנועה בשבוע שעבר. עכשיו שלא תבינו לא נכון, נועה היא אחת המועמדות הרציניות ביותר שפגשתי מאז שהתחלתי את דרכי פה בחבר. למעשה, נועה היא ההגדרה המילונית ל"מועמדת רצינית": היא מתייצבת לכל הראיונות שאני מזמנת לה, תמיד מתלבשת טיפ-טופ, מקפידה להתכונן מראש לכל ראיון. אבל לפני שנועה הפכה למועמדת הרצינית היא הייתה קצת... איך להגיד את זה.... פעורה! היא לא הכירה את שוק העבודה וממש לא ידעה מה היא מחפשת.
וזה הזמן, קוראים יקרים, לחזור לפסקת הפתיחה של הפוסט ולקרוא כיצד נועה תיארה לי במה היא מחפשת עבודה. קראו פעם אחת וקראו פעם שנייה ותשאלו את עצמכם: מה נועה מחפשת? לא יודעים? אתם לא לבד... גם אני, אחרי שייעצתי לעשרות רבות של מועמדים, לא יכולתי להבין מה נועה מחפשת. וזאת מהסיבה הפשוטה שנועה בעצמה לא ידעה מה היא מחפשת. ובעוד נועה שוברת את השיניים נזכרתי בתרגיל קטן של יועצות חבר. ביקשתי מנועה לקום ולהתלוות אלי. לקחתי אותה למשרד קטן שבדיוק עמד ריק והושבתי אותה מול המחשב. פתחתי את אתר הדרושים הפופלרי בישראל, נתתי לה דף ועט ואמרתי לה לחזור אלי רק לאחר שבחרה ארבע משרות שונות שהיא תרצה לעבוד בהן.
גילוי נאות - אני לא המצאתי את התרגיל הקטן הזה. מי שלימדה אותי את התרגיל הזה, כמו עוד הרבה דברים, הייתה היועצת האגדית, מספר אחת, הלוא היא יסמין. בחבר יש תורה שבעל-פה שעוברת מ"דור לדור" של יועצים ויועצות השמה פה, התרגיל הוא חלק מזה. וברגע של כנות אגלה לכם את סודות התרגיל - התרגיל מגלה את התשובות לשתי שאלות קריטיות: 1) מה בכלל פתוח בפני? 2) איך קופצים מדרגה.

מה בכלל פתוח בפני?
במהלך חיינו, ובטח ובטח, במהלך שנות העשרים לחיינו אנחנו עומדים בצמתים רבים: חייל משוחרר לפני טיול, אחרי טיול, פסיכומטרי, סטודנט, בוגר תואר ראשון.... וכמובן שבכל צומת כזו ישנן אופציות תעסוקה חדשות שנפתחות. אבל מאיפה אנחנו אמורים לדעת מה פתוח בפנינו? התשובה הרבה יותר פשוטה ממה שנדמה לכם - אתרי הדרושים הם ה
GPS שלכם. שם תוכלו למצוא את כל המשרות שפתוחות לפניכם. ליד כל משרה תמצאו תיאור קצר של המשרה ומהן דרישות הסף.
איך קופצים מדרגה? אם גם אתם כמוני וחושבים רחוק, ולא רק כאן ועכשיו אני בטוחה שתוכלו להגיד לי במה "תרצו לעבוד כשתהיו גדולים". הבעיה היא שלא תמיד ברור איך אנשים מצליחים לטפס כל הדרך לתפקיד ההוא. ניקח למשל את הגדרת התפקיד של "אנליסט לפיתוח עסקי". נשמע טוב, לא? חיפוש קליל באתר דרושים פופלרי מגלה שדרישות המינימום לאנליסט פיתוח עסקי הן: 1) תואר ראשון מתחום הכספים -חובה!(2 ניסיון של 1.5-3 שנים לפחות כיועץ בחברת ייעוץ אסטרטגי או במחלקה כלכלית -חובה! ותאמינו לי, יש עוד הרבה דרישות. מה שרציתי להראות לכם הוא שמקריאה מהירה בדרישות המשרה אנחנו לומדים גם מהו המסלול אותו אנחנו צריכים לעשות כדי להשיג לנו את ה"עבודה" שאנחנו כל כך רוצים.

וכמעט שכחנו מנועה, כעבור עשרים דקות נועה חזרה לשולחן שלי בראש מורם שבידה רשימה של ארבע משרות: "מנהלת צוותון בחברת סלולר", "נציגת שירות לקוחות פרונטלי", "פקידת משאבי-אנוש" ו"פיתוח הדרכה בחברת אשראי". נועה הקיפה בעיגול את המשרה האחרונה "פיתוח הדרכה בחברת אשראי".ששאלתי אותה למה היא ענתה לי שזו ה"עבודה" שהיא רוצה - ושלושת העבודות האחרות יעזרו לה להגיע אליה.
נועה הגיעה אלי שהיא מחפשת אבל שהיא עזבה כבר היה לה כיוון מקצועי ביד. אמרתי לכם, נעה הייתה רצינית מהדקה הראשונה.





תגובה 1:

  1. כל פעם את מעלה בפוסטים את ה"קטנות" שלא חשבתי עליהם, אני עוד בתחושה שאני מספיק יצירתית כדי לחשוב על כל הטכניקות הקטנות האלו שלך. אם אני מחברת את זה לכתיבה הנהדרת שלך קיבלתי בלוג איכותי מבוסס שנינות ועניין רב :)

    השבמחק